barcelona

meer europa

Barcelona
Manchester

Barcelona is zonder twijfel onze favorite stad in Europa. Ze heeft alles; strand, architectuur, shoppen, heerlijk eten en prachtige temperamentvolle mensen. Dus toen de mogelijkheid ontstond om onze wereldtrip af te sluiten in Barcelona, hoefden we hier niet lang over na te denken.

how did we get there

Vliegen naar Barcelona is simpel en makkelijk. Maar het ligt er toch wel aan vanaf waar je vertrekt en wat je budget is. Aangezien wij, uiteraard, alleen gaan voor de goedkoopste vluchten, kwam onze route neer op het volgende, vertrekkend vanuit Bolivia: La Paz - Cochabamba - Santa Cruz - Madrid - Barcelona. Al met al een reis van ongeveer 30 uur maar het bracht ons waar we wilden zijn: Barcelona!

De vlucht naar Nederland was een stukje makkelijker. We ontdekten dat vliegen vanaf Girona een stuk goedkoper is dan vliegen vanaf Barcelona en het is slechts een 75 minuten durende busreis vanaf Estadio d' Autobusos Barcelona Nord (platforms 28 & 29). Check de Sagales website voor actuele info over de vertrektijden.

where to eat

Er zijn zo onwijs veel leuke en goede restaurants in Barcelona, dat het onmogelijk is om een lijst te maken. Maar, we kunnen je wel vertellen waar wij lekker gegeten hebben.

MONTADITOS
Direct naast the 5 rooms, is een goedkope bar/restaurant die de naam Montaditos draagt. Ze hebben hier onwijs veel verschillende tapas zoals bocadillos, patatas bravas, fuet en serrano. Zalig! Het is een ontmoetingsplek voor jonge mensen en ze hebben een klein terras buiten. Eén nadeel: je krijgt je bier in een plastic beker..

PLACAS IN GRACIA
Voor de beste tapas voor een prima prijs in een heerlijke omgeving, ga je naar Gracia. Hier vind je verschillende pleinen (zie het Gracia stukje bij 'what to do') met onwijs veel leuke tapas barretjes en terrasjes.

MIRABLAU
Wij zijn 's avonds de Tibidabo opgereden naar restaurant Mirablau. Hier word je getrakteerd op een prachtig uitzicht, uitkijkend over de stad. Het is niet goedkoop maar zeker de moeite waard. Je kunt ook gewoon lekker een drankje nemen met een portie patatas bravas, zoals wij hebben gedaan. Het restaurant verandert om 23.00 uur in een nachtclub waar je tot in de vroege uurtjes los kunt gaan.

LAS RAMBLAS
Vermijd de terrasjes op Las Ramblas. Het eten is veel te duur en er zijn zoveel meer en veel betere restaurants in de nabije omgeving.

BARRI GOTHIC
Zoals in de Barri Gothic. Verdwaal in de straatjes en zoek een tafeltje of ga lekker aan de bar zitten in één van de vele kleine restaurantjes hier.

where to sleep ||the 5 rooms

We hebben een paar heerlijke nachten doorgebracht in the 5 Rooms. Ze noemen zichzelf een boutique urban oasis en dit klopt volledig. Het hotel ligt in het hartje van het centrum van Barcelona, op slechts een paar minuutjes loopafstand van Plaza Catalunya, Passeo de Grace en het welbekende Las Ramblas maar het ligt in een heerlijke vredige en rustige buurt. Het personeel is gewoonweg fantastisch, vriendelijke, hulpvaardig en in- en uitchecken buiten de normale uren is geen probleem, zolang je ze hier maar van op de hoogte stelt.

Bij binnenkomst in de kamer voelde het echt even als thuiskomen. We hadden een heerlijk groot bed, de beste douche die we in tijden gehad hebben en een ontbijt waar we geen genoeg van konden krijgen. We konden 's ochtends heerlijk rustig opstarten aan de grote ontbijttafel, kletsend met andere gasten en we konden gewoonweg niet stoppen met eten. Dit is precies wat we in gedachten hadden toen we naar Barcelona gingen. Het backpackers gebeuren loslaten, weer wennen aan Europa en gewoonweg genieten van heerlijk Barcelona.

what to do

Er is zoveel te doen in Barcelona, we kunnen hier makkelijk een paar weken doorbrengen zonder ons te vervelen. Helaas hadden we maar 3 volle dagen, maar deze hebben we dan ook volledig benut!

SHOPPING

Aangezien we de afgelopen 21 maanden vooral praktische kleren gedragen/gekocht hebben welke soms tot op de laatste draad afgedragen werden, waren we wel toe aan een goede shopsessie. En shoppen kan je zeker in Barcelona. Op elke straathoek zit wel een leuk boutiekje maar helaas was dit iets boven budget. We zijn de Portal de l'Angel ingelopen waar alle grote winkelketens zoals de H&M, Zara, Pull & Bear en Jack & Jones zitten. Al shoppend en struinend kwamen we aan het einde van Las Ramblas uit waarbij we door de Gothic Area zijn gelopen en we hebben onze shopsessie afgesloten in Mare Magnum.

Aan het einde van de dag was onze garderobe vernieuwd, hadden we pijnlijke voeten en hard toe aan tapas met wijntjes/biertjes.

VIA VESPA

Eén van de leukste manieren om een stad te verkennen is met de fiets, of in dit geval met een Vespa! We vonden online een heel tof bedrijf waar ze tientallen Vespa's hebben staan en wat op loopafstand van ons hotel lag. Dus na een uitgebreid ontbijt, zijn we 's ochtends naar Via Vespa gelopen. Het was onwijs warm in Barcelona (en we moesten weer wennen aan de hitte aangezien het hartje winter was in Bolivia toen we daar waren) dus dit was zeker de beste manier om Barcelona te verkennen. Aangezien het Michiel zijn eerste keer in Barcelona was, en Marije vaker is geweest en hier zelfs gewoond heeft, hoefde Michiel alleen maar te rijden terwijl Marije hem de weg wees.

Adress Via Vespa: C/Princesa 56 (El Born)

Europa || Barcelona -Via Vespa

CASA MILA & CASA BATTLO

Deze prachtige gebouwen, uiteraard van Gaudi, zijn erg bijzonder om te zien. Ze liggen beide aan de Passeig de Gracia en je kunt hier ook naar binnen. Uiteraard moet je wel entreegeld voor betalen. Wij waren tevreden met het bewonderen van de buitenkant.

PARC DEL LABERINT D’HORTA

Dit prachtige park is niet makkelijk te vinden en ligt een eindje buiten de stad. Hierdoor is het een onontdekte plek (onder toeristen) waardoor het er heerlijk rustig is. Met de hulp van onze goede vriend, de app maps.me, vonden we het park gelukkig best makkelijk. Na het betalen van de nogal bizarre entreeprijs van € 2,23 zijn we het park binnengegaan, hebben we een beetje rondgestruind, zijn we verdwaald in het doolhof en hebben we wat mooie foto's gemaakt.

Adress: Pg. Castanyers, 1

PARC GUELL

Na Parc del Laberint D'Horta was het tijd om het meest beroemde park van Barcelona te bezoeken: Parc Guell. Terwijl we hier omhoogreden werd meteen al duidelijk dat het hier niet zo vredig en rustig zou zijn als bij het andere park. Grote groepen mensen waren overal, stonden in de rij te wachten om kaartjes te kopen of liepen rond. Het 'een kaartje kopen' gedeelte was iets wat we niet wisten en was eigenlijk nogal een teleurstelling. Je kunt het buitenste gedeelte van Parc Guell vrij bezoeken, maar je betaald € 8,- (of € 7,- als je vooral online boekt) om de mozaïeken bankjes en bogen van dichtbij te bewonderen. Aangezien wij nog niet helemaal los waren van het leven op een (backpackers)budget, besloten wij deze belachelijk hoge entree niet te betalen (we spenderen dit geld liever aan lekker eten) en waren we tevreden met het aanschouwen van dit alles op een afstandje.

GRACIA

Met de € 16,- nog in onze zak, zijn we omlaag gereden de wijk Gracia in, waar we een tafeltje vonden op het terras van Placa de la Virreina en lekker mensen hebben zitten kijken terwijl we genoten hebben van een heerlijke lunch. Vervolgens hebben we al rondrijdend een bezoek gebracht aan Placa del Sol, Placa de la Vila de Gracia en Placa del Diamant en heerlijke sfeertje hier opgesnoven hebben. Gracias is beroemd om haar kleine boetiekjes en mooie pleinen met veel restaurants en barretjes. Voorheen was Gracia een onafhankelijk dorp buiten Barcelona en deze sfeer hangt hier nog steeds. Zeker één onze favoriete plekken in Barca.

BEACH

Zoals eerder gezegd, heeft Barcelona nogal wat stranden en het meest beroemde en daardoor drukste strand is Platja de la Barceloneta. Dit strand ligt het dichtst bij het centrum en daardoor stranden de meeste toeristen hier. Op drukke dagen, is het wel even zoeken naar een plekje voor je strandlaken. Je vindt hier veel restaurants, bars en discotheken waaronder Carpe Diem, Opium en Shoko. En aangezien het een toeristen plek is, liggen de prijzen hier hoog. In eerste instantie zijn we hier gewoon langsgereden op onze Vespa en hebben we het daadwerkelijk bakken en braden op het strand bewaard voor een andere dag.

We spent our beach day at the beach of Bogatell. This beach is much more quiet and because it is a place where mostly locals come, the prices are much lower. We did walk back to the centre, passing Barceloneta en we have to say, because it is more crowded, you do have more entertainment here.

Onze stranddag hebben wij doorgebracht op strand Bogatell waar het een stuk rustiger is. Hier komen de locals om te zonnen waardoor de prijzen een stuk gunstiger zijn. Wel zijn we vanaf hier langzaam teruggelopen naar de stad waarbij we toch ook nog even op het strand van Barceloneta gelegen hebben. En eerlijk is eerlijk, doordat het hier een stuk drukker is, heb je ook meer te bekijken.

SAGRADA FAMILIA

Als afsluiting van de dag, zijn we 's avonds nog een keer langs de Sagrada Familia gereden. We hadden deze indrukwekkende kerk 's middags al gezien, maar wilden hem ook volledig verlicht aanschouwen .

Deze enorme kerk is waarschijnlijk het meest beroemde gebouw van Barcelona. Op dit moment, is ongeveer 70% van de kerk af. De bouw is gestart in 1882 en ondanks dat de bouw nog steeds gaande is, moeten sommige delen van de kerk inmiddels al gerenoveerd worden. Hopelijk kunnen we de Sagrada in haar volle glorie rond 2026 bewonderen. Leuk weetje: de bouw wordt volledig betaald door giften en entreegelden, precies zoals Gaudi voor ogen had.

Om de Sagrade te betreden, moet je geduldig zijn. De rijen voor het kaartjesloket zijn lang. Wees slim, en koop je tickets vooraf online. Er wordt een combi ticket aangeboden voor zowel Parc Guell als de Sagrada Familia.

** Buy your tickets here

Europa || Barcelona - Sagrada Familia

SOUVENIR SHOPPING

We hebben de afgelopen maanden al de nodige souvenirs gekocht, helemaal in Boliva zijn we nog even losgegaan. Maar we kunnen Barcelona niet verlaten zonder een goed stuk ham en een paar lekkere worsten. We zijn begonnen met op de Mercat de la Boqueria (naast Las Ramblas) en hebben al rondstruinend genoten van wat vers fruit, lekkere smoothies en een aantal worsten gekocht om mee naar huis te nemen.

Voor het echte werk zijn we naar El Corte Ingles gelopen waar we een varkenspoot gekocht hebben. Niet het meest handige souvenir om mee te nemen. En eigenlijk paste hij niet echt meer in de tas, maar waar een wil is, is een weg..

WE'LL BE BACK!

Ondanks de vele activiteiten tijdens onze 3 dagen hier, hebben we nog lang niet alles gezien en willen we graag meer tijd doorbrengen in deze waanzinnige stad. Dus bij deze: Barcelona, tot gauw!