SIEM REAP

Siem Reap, bekend van het '8e wereldwonder' Angkor Wat en onze eerste bestemming in Cambodja. We komen ’s avonds 19.00 uur aan bij het kantoor van AVT waar we de fantastische service krijgen dat een tuktuk-driver ons naar ons guesthouse brengt. We gaan samen met een spaans stel en een nederlandse jongen op zoek naar een slaapplek en na een tijdje zoeken lukt het ons om een prima guesthouse voor een prima prijs te vinden.

De tuktuk-drivers zijn echter wat lastig af te schudden want het addertje onder het gras van het gratis brengen, is dat ze een afspraak willen maken om je een dag bij de tempels van Angkor rond te rijden. Uiteindelijk toch 1 USD p.p. betaald om van ze af te komen zonder het maken van een afspraak want we willen Angkor Wat op de fiets gaan doen.

KERST

In Siem Reap krijgen we voor het eerst een beetje een kerstgevoel. De bruggen zijn mooi versierd met lampjes en her en der staat een kerstboom. We hebben kerstavond met onze reisgenoten gegeten dus toch een beetje kerst gevierd.

Kerst is hier geen echte feestdag maar wordt wel aangegrepen door met name de tuktuk-drivers om het op een zuipen te zetten met toeristen. Bij ons guesthouse zijn sommige hier meer dan 24 uur zoet mee geweest…

BEZIENSWAARDIGHEDEN

Erg veel is er eigenlijk niet te zien in Siem Reap. Uiteraard mag de night market ook hier niet ontbreken. Wat wel weer leuk om te zien is, is de pubstreet: een lange straat met je raad het al, alleen maar pubs. En uiteraard de bijbehorende dronken toeristen en tientallen tuktuk-drivers die je allemaal om de beurt vragen of je een tuktuk nodig hebt.

TEMPELS VAN ANGKOR

De naam Angkor betekent heilige stad. Hiervan is de tempel Angkor Wat de grootste tempel en dit is zelfs het grootste religieuze bouwwerk van de wereld, en de echte reden waarom mensen naar Siem Reap komen. Twee andere hoogtepunten zijn de ommuurde stad Angkor Thom met de vreemde lachende gezichten op de Bayon tempel en de jungletempel Ta Prohm waar je je eventjes Indiana Jones voelt.

Als je ’s avonds na 17.00 uur een kaartje koopt voor de volgende dag, mag je de zonsondergang die dag nog bekijken. Zo gezegd, zo gedaan. In een van de tempels, komen we de spanjaarden weer tegen en samen gaan we op zoek naar een mooie plek voor de zonsondergang. Helaas zijn we te lang op zoek geweest waardoor we deze gemist hebben.

De zonsopgang moet echter ook prachtig zijn dus de volgende ochtend gaat de wekker om 04.15 uur om op tijd bij de zonsopgang van Angkor Wat te zijn. Wij zijn helaas niet de enige die zo vroeg zijn opgestaan maar gelukkig lukt het om een redelijk goed plekje te bemachtigen. En gelukkig zijn we niet voor niks zo vroeg opgestaan want prachtig was het.

ONS BEZOEK

In totaal zijn er ruim 100 tempels verdeeld over 400 km2. Alles zien in 1 dag is onmogelijk dus voor de echte diehards zijn er ook 3 en zelfs 7 dagen kaarten. Wij hebben in totaal 4 van de tempels bezocht.

Alle details in de bouwwerken, de grootte en hoogte van sommige tempels maar ook de verwaarlozing van sommige maakt het onwijs indrukwekkend. Wij zijn na de zonsopkomst meteen doorgefietst naar de tempel Ta Prohm (bekend van Tomb Raider) en op dit tijdstip zijn hier nog praktisch geen toeristen waardoor je in alle rust en stilte door en om de tempel kunt lopen. Fantastisch.

Echter begint het na 7 uur tempels kijken allemaal wel een beetje op elkaar te lijken (same same but different) en zijn we er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Het is onwijs warm, we hebben genoeg indrukken opgedaan en zijn toe aan een middagje zwembad.

Zo gezegd, zo gedaan. Vlakbij ons guesthouse was een guesthouse met zwembad waar je tegen betaling van 3 USD gebruik van mocht maken. Echter kreeg je dit geld weer terug als je ook gebruik maakte van het restaurant, dus dikke prima. een prima afsluiter van onze dagen in Siem Reap voor we doorreizen naar Mondul Kiri

Commentaren: 2
  • #2

Alida (zondag, 03 januari 2016 12:23)

Mooie foto's en verhaal.
    Straks nieuwjaarsborrel bij Evert....hopelijk kunnen we dan nog even facetimen :)

• #1

Mark Hoekstra (zaterdag, 02 januari 2016 17:18)

Hallo Michiel en Marije, altijd leuk om zo af een toe eens wat van jullie verhalen te lezen. Ook de foto's daarbij zijn vaak erg mooi! Ik wens jullie een gelukkig nieuwjaar en veel succes met jullie droomreis!