mancora

Mancora

Huacachina

Cusco

Wanneer je denkt aan Peru, komt strand niet als eerste in je op, of wel?! Wij hadden twee redenen om af te reizen naar Peru: Machu Picchu en Rainbow Mountain. Maar toen we hoorden van het kleine aan zee geleden dorpje Mancora, komend uit koud Ecuador en hard toe aan wat vitamine zee en zon, wisten we niet hoe snel we hier moesten komen. En dit was een wijs besluit want Mancora werd gedurende een paar dagen ons kleine stukje hemel op aarde.

how did we get there

Om in Mancora te komen vanuit Cuenca (Ecuador), hebben we een busticket gekocht bij Terminal Terrestre in Cuenca voor 20 USD p.p. (Buscompany Super Semeria). Blijkbaar is het nogal ingewikkeld om bagage onderin een bus te plaatsen, want het kostte meerdere gesprekken en ongeveer 30 minuten voordat ze deze klus geklaard hadden. Nogal chaotisch! Maar de bus vertrok uiteindelijk wel keurig op tijd (22.00 uur) richting de Peruaanse grens. Rond middernacht werden we aangehouden door de policia, en werd alle bagage doorzocht met o.a. honden. Gelukkig had iedereen zich keurig aan de regels gehouden en konden we al snel doorreizen.

Om 02.00 uur arriveerden we bij de grens bij Aguas Verdes waar we een formulier moesten invullen om Eduador te mogen verlaten, en Peru binnen te komen (deze bureautjes stonden werkelijk slechts 2 meter bij elkaar vandaan). Binnen een uur waren alle passagiers van onze bus klaar en konden we beginnen aan de laatste 99 kilomeer naar Mancora, waar we om 05.00 uur aankwamen. Nadat we wat Peruviaanse Soles uit de muur hadden getrokken, zijn we voor de belachelijke prijs van 5 USD door een tuktuk naar ons hostel gebracht. Bij het uitstappen bij de bus kwamen we terecht in Aziatische taferelen waarbij je door meerdere tuktuk chauffeurs aan je mouwen werd getrokken en er non-stop tegen je wordt gepraat. Heel irritant, zo 's ochtends vroeg. Gelukkig kregen we bij aankomst bij onze accommodatie een heel warm welkom. De eigenaar gaf ons dekens en wees ons de hangmatten waar we nog een paar uurtjes slaap konden pakken voor we konden inchecken.

Peru || Mancora

where to eat

Je hoeft zeker geen honger te lijden in Mancora. Je vindt overal restaurants waar je bijna elk type eten wel kunt krijgen. Wij hebben veel gebruik gemaakt van de gedeelde keuken bij onze accommodatie maar zijn ook een paar keer via het strand naar het kleine stadje gelopen waar we voornamelijk heerlijke wraps gegeten hebben. Klinkt heel Peruaans, toch?!

where to sleep

Peru || Mancora - Misfit Hostel

Wij hebben een paar heerlijke dagen doorgebracht in het Missfit Hostel. Er zijn 4 strand bungalows, waarvan 3 als dorm fungeren en 1 als privé bungalow te huren is. Wij hadden de privé bungalow geboekt en deze was basic maar prima. Comfortabel bed, eigen badkamer, kleine veranda en de eigenaar voorziet je van gratis drinkwater. Hij staat aan het einde van de rij en is daardoor helemaal privé. We hadden echter wel constant gezelschap van 4-5 honden die erg vriendelijk zijn dus dit gezelschap vonden wij prima. Ze vergezelden ons als we gingen eten, bleven op ons wachten en wezen ons de weg terug naar 'huis' terwijl ze de coole hond uithingen tegenover andere honden. Een prima plek voor reizigers die op budget leven aangezien een overnachting hier maar 13 USD kost, inclusief ontbijt en hele goede wifi.

what to do

Mancora is een heerlijke plek voor mensen die lekker willen chillen, het surfen onder de knie willen krijgen, yoga op het strand willen doen of gewoon lekker energie op willen doen door de zon en wat vitamine zee te krijgen. Wij hebben weinig meer gedaan dan langs het strand lopen, boeken lezen, chillen in de hangmat, spelen met de honden, eten, drinken, slapen en dat alles ongeveer x5. Prima begin van onze tijd in Peru.