australië || 2007-2008

HONG KONG/SYDNEY

Op 10 mei 2007, begon ons avontuur in Australië! Nadat ik was afgestudeerd als volleerd Manager in de vrijetijdsbesteding (Leisure Management) aan de Stenden University in Leeuwarden, heb ik eerst nog negen maanden gewerkt om te sparen voor deze reis. Samen met een goede vriend ben ik, via een stop over van vijf dagen in Hong Kong (deze stad maakt enorm indruk) doorgevlogen naar Sydney. Wij hebben dit via een organisatie gedaan, wat op zich makkelijk is, maar ik denk dat je deze trip prima zelf kan regelen. Voor vertrek hadden we een werkvisum (Working Holiday Visa) aangevraagd. Doe dit op tijd want het duurt even voordat je hem krijgt (alleen mogelijk tussen de 18 en 30 jaar) en in Sydney hebben we een bankrekening geopend bij Westpac (handig voor het storten van je salaris). Ook hebben we bij ons eerste Hostel in Sydney de mogelijkheid gehad om dit als postadres te krijgen, zodat eventuele belangrijke post via hun doorgestuurd kan worden naar de plek waar je dan even bent.

Na vijf dagen in Sydney zijn we doorgevlogen naar Perth de hoofdstad van West-Australië.

WEST-AUSTRALIË

West-Australië wordt meestal onderschat in vergelijking met het oosten van Australië. Ondanks dat West-Australië voor een groot deel bestaat uit woestijn, was voor mij persoonlijk dit deel van Australië het mooist. Startend in Perth (prachtige stad aan de Swan River), waar we een auto met 4WD (Mitsubishi Pajero, bijnaam The Rocket) hebben gekocht zijn we eerst naar het zuiden gereden via de idyllische havenstad Fremantle. Tijdens deze trip hebben we een bezoek gebracht aan Rotnest Island (dit eiland is vernoemd door een Nederlandse kapitein toen hij de Quakka, een kleine Wallaby ter grootte van een kat zag en dacht dat dit een grote rat was). Na familiebezoeken in Mandurrah en Dawesville zijn we langs de kust naar Albany gereden en hebben we ondertussen verschillende Nationale parken bezocht waar we onder andere een Tree Top Walk in the Valley of the Giants in Denmark hebben gemaakt.

Vanaf Albany zijn we weer omhoog gereden langs Perth naar de Pinnacles (een groot gebied met alleen maar gele kalkstenen) via Geraldton naar het Kalbari National Park (prachtige uitzichten over canyons en gorges met natural windows) over Highway 1 naar Onslow. Tussendoor zijn we nog langs Monkey Mia gegaan (hier komen elke dag al 70 jaar lang de dolfijnen uit de zee naar het strand om gevoerd te worden). In Onslow was het eerste geld al bijna op, dus tijd voor een baantje. We hebben hier vijf weken als barkeeper en chefkok gewerkt in het enige hotel van de stad. Achteraf was dit het beste baantje dat we gehad hebb
en aangezien eten en onderdak inclusief was, dus je kon al het geld wat je verdiende direct sparen. Vanaf Onslow hebben we nog een bezoek gebracht aan Exmouth (fantastische duik en snorkel plek, toegankelijker en mooier dan het Great Barrier Reef waar je ook walvishaaien en Manta Rays kunt spotten). Vanaf Exmouth zijn we vervolgens naar Karijini NP gereden, waar je wederom van mooie uitzichten over gorges kan genieten (voordat we dit park ingingen hebben we eerst een veiligheidsvideo moeten kijken anders mochten we er niet in).

Vanaf National park Karijini zijn we langs Port Hedland naar de stad Broome gereden. Broome is een stad met een fantastisch strand genaamd Cable Beach, over dit strand kun je een tripje maken met een kameel en als je gaat duiken eventueel parels vinden. We vonden dit verder geen spannende stad en zijn via Derby (waar je de grootste Boab boom van Australië kan zien) door gegaan over de uitdagende Gibb River Road (deze 660 km lange onverharde weg staat bekend als één van de meest mooie wegen van Australië). Hier zijn we onder andere zoet- en zoutwaterkrokodillen tegen gekomen en een legio aan watervallen. Na vijf dagen op de Gibb River Road kwamen we aan in de stad Kanunurra. Hier hebben we bijna zes weken watermeloenen geplukt (dat doe ik ook nooit weer!) en twee dagen schoongemaakt op de set van de film Australia (net te laat voor de filmsterren). We hebben daarna via een uitstapje naar het Purnululu National Park, waar je onder andere de Bungle Bungles kan zien (door erosie zijn er prachtige gestreepte ravijnen en valleien ontstaan) en een bezoekje aan de krater Wolf Creek (bekend van de op waarheid beruste film waarin een paar backpackers genadeloos met verschillende attributen worden vermoord) besloten door te rijden naar Darwin in de Northern Territory.

NORTHERN TERRITORY

In hoofdstad van de Northern Territory Darwin aangekomen zijn we direct weer op zoek gegaan naar een baan (reizen in Australië is niet goedkoop, vooral niet als de auto af en toe wat kuren vertoont). Een baan zoeken ging bij ons vrij vlot, je kunt je gewoon inschrijven bij een uitzendbureau en dan heb je binnen één á twee weken zeker een baan (je moet dus wel een beetje geld reserve hebben). Wij hadden na drie dagen al een baantje bij een bakkerij om daarna de mogelijkheid te krijgen om bij een oliemaatschappij te werken. Ook dit baantje was goed verdienen! We hadden daarnaast het geluk dat een medewerker ons uitnodigde om in zijn vijf sterren appartement midden in het uitgaansgebied van Darwin te wonen, ideaal! Naast het harde geld verdienen en uitgeven hebben zijn we ook nog verschillende dingen gedaan zoals een bezoek van drie dagen aan het Kakadu National Park en zijn we met een boot de Adelaide River op geweest om oog in oog te staan met de zeven meter lange zoutwaterkrokodillen (deze Salties kunnen bijna met hun hele lichaam recht uit het water omhoog springen en dat is zeker niet wat je verwacht als je eerst alleen twee ogen uit het water ziet steken).

Vanaf Darwin zijn we naar de stad Cairns in Queensland gereden om daar mijn ouders op te pikken die zo geïnspireerd waren door de verhalen van mij, dat ze besloten ook een maand naar Australië te gaan. Het is natuurlijk altijd leuk om elkaar dan weer te zien na zo'n lange tijd, we waren inmiddels al bijna acht maanden onderweg.

QUEENSLAND

De 1700 kilometer van Darwin naar Cairns zijn niet heel bijzonder. Het enige wat wel een bezoek waard is, zijn de Katherine Gorges, maar het kan ook zijn dat we wat gemist hebben. We hadden namelijk maar een paar dagen om in Cairns te komen. We hebben nog even getwijfeld om vanaf Tennant Creek naar Alice Spring te rijden om een bezoek te brengen aan de welbekende rode rots Uluru (Ayers Rock), maar dat was 1000 km heen en dan weer 1000 km terug. Daar hebben we dus van af gezien.

Cairns heeft een eigen vliegveld en is daarom de ideale uitvalbasis om het grootste koraalrif ter wereld te bezoeken, het Great Barrier Reef. Wij hebben vanaf de haven van Port Douglas een boot genomen om dit wereld wonder te zien. Cairns zelf een bruisende stad, maar ook rondom Cairns is veel te zien, zoals bijvoorbeeld de Daintree Rainforrest National park, een regenwoud die bijna aan de zee eindigt.

Vanaf Cairns zijn we naar het zuiden gereden en hebben we eerst Paronella Park bezocht om via Townsville in Proserpine aan te komen, de bedoeling was om hier een ticket naar de Whitsundays Islands te boeken, maar helaas was het kerst of zondag (één van de twee) en konden we in ieder geval die dag niks boeken. Vanaf Proserpine via Mackay en Rockhampton zijn we met de veerboot vanaf Hervey  Bay naar Fraser Island gevaren. Fraser Island is het grootste zandeiland van de wereld. Wij hebben hier een nacht doorgebracht en zijn de volgende dag naar Brisbane gereden. Al met al een prachtige ervaring!

In Brisbane hebben mijn ouders een auto gehuurd en zijn zij verder gegaan richting Sydney en Melbourne. Wij hebben in Brisbane nog gewerkt om extra geld te sparen en zijn vanaf Brisbane naar Auckland gevlogen voor een rondreis van een maand in Nieuw Zeeland.

Wil je meer weten over backpacken in Australië? Stuur gerust een mailtje naar info@onzedroomreis.com

Commentaren: 1
  • #1

Margriet van Dijk (woensdag, 29 juli 2015 23:20)

Leuk om te lezen, zelf in 2002 in Australie en Nieuw Zeeland geweest, prachtige landen!!