nieuw zeeland || 2008

In maart 2008 vlogen wij vanaf Brisbane naar Auckland voor een rondreis van een maand door Nieuw Zeeland. Deze trip hebben we deels betaald door het terugvragen van de reeds betaalde belasting. We hadden in Australië bewust gewerkt met een hoger belastingtarief van 32%, dit belastingtarief is normaal voor non residents, maar na zes maanden wordt je belastingtechnisch gezien als resident van Australië en hoef je maar 15% te betalen. Ook de plekken waar je werkt, bepalen de hoogte van je teruggave. Nu hebben wij vooral in de outback gewerkt en kregen we ook hierdoor extra geld terug. In Brisbane hebben we dus de 17% die we teveel hebben betaald terug gekregen, wat bij ons  +/- 4.000 á 5.000 Australische dollar opleverde, dit was dus een mooi extra zakcentje!

NOORD

Aangekomen in Auckland hebben we direct vanaf het vliegveld een auto gehuurd waar je in kon slapen en kon koken, helaas zonder verzekering want wat kon ons in Nieuw Zeeland op asfalt wegen nog gebeuren? Wij hadden net tien maanden in Australië over onverharde wegen, over duinen heen en door plassen van 50 cm hoog gereden zonder noemenswaardige problemen...

Vanaf Auckland hebben we in een week het Noorder Eiland verkend en zijn we direct richting het zuiden gereden. Achteraf was een week te kort en had ik nog graag het noordelijke gedeelte boven Auckland bekeken. Vanaf Auckland zijn we via Hamilton naar Matamata gereden (hier kun je nog een stuk van de originele set zien van Hobbiton Town van de film Lord of the Rings) daarna doorgereden naar Rotorua (veel geisers en vulkanische activiteit) via de stad Taupo (het grootste zoetwatermeer van zuidelijk Azië) naar de hoofdstad van Nieuw Zeeland, Wellington. Vanaf Wellington hebben we de veerboot naar de stad Pickton op het Zuider eiland genomen.

ZUID

Vanaf Pickton zijn we langs de kustlijn naar Abel Tasman National park gereden (meest bekend om zijn mooie wandelroute langs de kust), om daarna over te steken naar de westkant van het eiland. Langs de Franz Josef Gletsjer (dit is een gletsjer van 12 km lang) door Mount Aspiring National Park richting Queenstown (dit is de stad van de actie, bungyjumpen, raften, etc).

Vanaf Queenstown zijn we helemaal omgereden naar Milford Sound, helaas deed onze buitenlandse pas het niet of je kon hier niet pinnen (één van de twee) en we hadden geen cash geld bij ons, dus konden we niet mee op de boot tussen de fjorden. Dat was een enorme teleurstelling en dus een omweg van in totaal 400 km.

Vanaf Milford Sound zijn we doorgereden naar één van de zuidelijkste steden ter wereld, Invercargill, om daarna door te rijden naar de studentenstad Dunedin (deze stad heeft dan weer de steilste straat van de hele wereld). Ook kun je hier goed de Yellow Eyed Pinguïn spotten op het schiereiland bij Dunedin. Daarna via de Mouraki Boulders de oostkust omhoog gereden richting Pukaki, waar je een geweldig uitzicht hebt over Mount Cook.  Hier hebben we per ongelijk het gas-stelletje aan laten staan en is de achterkant van onze auto uitgebrand. De auto was zo beschadigd dat we hier niet mee verder konden rijden en hebben we vanaf hier een lift gekregen naar onze eindbestemming Christchurch. Vanaf Christchurch hadden we vooraf al een ticket naar Melbourne geboekt. We hebben dus het geluk gehad dat het ongeluk de laatste paar dagen van onze reis was gebeurd. Mijn advies is dus, bespaar nooit op verzekeringen!

Helaas heb ik alleen foto's terug kunnen vinden van het Noorder eiland..

Wil je meer weten over Nieuw-Zeeland? Stuur gerust een mailtje naar info@onzedroomreis.com