rinjani

De Rinjani is een actieve vulkaan en de op twee na hoogste berg van Indonesië met een hoogte van 3726 meter. Ten tijde van schrijven is hij in 2010 voor het laatst uitgebarsten en op de top vind je een 6 bij 8,5 kilometer brede caldera die gedeeltelijk gevuld is door een diep blauw kratermeer. Het is open voor publiek en een echte test voor je fysieke gesteldheid.

where to sleep

We hebben onze tour geboekt in Senggigi en hebben daar ook overnacht, zowel voor als na de trekking. Het Sendok Hotel is een plek die we erg aangenaam vonden. Het kost 250.000 Rupiah per nacht en alhoewel de kamer niet echt groot was, maakte het zwembad dat meer dan goed. Helemaal als je bedekt met zweet, zand en stof van de Rinjani terugkomt waarna je echt even moet weken om weer schoon te worden.

** Je vindt ze op booking.com

Als je niet heel vroeg (04.30 uur) uit de veren wil de eerste dag van de trekking, is het handig om een kamer te boeken in een guesthouse in Senaru. Aangezien dit het vertrekpunt is waar iedereen verzamelt en dit geeft je een extra uurtje (of misschien wel twee) slaap.

what to do

Loop, kruip, struikel, val, klim en glij en krijg een driedaagse full body work out, tijdens de 3 dagen-2 nachten trek. Het kostte bloed, zweet en voor Marije zelfs een paar tranen. En dit was zeker het zwaarste wat we tot nu toe hebben gedaan. En iets wat we nooit weer gaan doen. Maar gaaf was het wel.. Achteraf dan.

DAG 1

Wij zijn onze dag om 04.30 uur begonnen met wakker worden en alles klaar maken voordat we opgehaald werden om 05.00 uur. Nadat we meer slachtoffers hadden opgepikt, vertrokken we vanaf Senggigi naar Senaru waar iedereen zich verzamelde. Hier kregen we nog een ontbijt voorgeschoteld met de welbekende bananenpannenkoeken en een kopje thee. Hier hebben ze iedereen verdeeld over 2 groepen. Rond 08.00 uur zijn we onze trekking gestart en na een paar minuten liepen we al te zweten en te hijgen en zaten we ons al af te vragen hoe de rest van de dagen er uit zouden gaan zien. De rest van de groep liep aardig snel door en het zag er naar uit dat ze wat fitter waren dan ons. 9 maanden reizen beïnvloed de conditie wel een beetje hebben we gemerkt, maar het ging, een beetje langzamer, maar het lukte. Op de plaats waar we gingen lunchen zagen we een verschil. Wij waren er als eerste groep, maar kregen als laatste ons eten. Een vader en dochter die samen de trekking deden, hadden waarschijnlijk een VIP tour geboekt gezien hun smaakvolle lunch, stoelen en de grote variatie in fruit. Een beetje anders dan het eten wat wij kregen. Misschien hadden we niet de goedkoopste tour moeten boeken..

Na 7 uur ‘lopen' arriveerden we in ons kamp rond 17.00 uur, en we waren kapot. Het was koud, het werd al snel donker en we hadden honger. Gelukkig hadden we genoeg warme kleren bij ons. Na het avondeten, en even genieten van het prachtige uitzicht op 2600 meter, was het bedtijd.

DAG 2

We hadden geen wekker nodig om vroeg wakker te worden en hebben in alle vroegte een beetje rondgelopen, genietend van het uitzicht tijdens zonsopgang. Dit maakte de slechte nacht op dunne yogamatjes meer dan goed. Na het ontbijt hebben we de tentjes weer afgebroken en ons klaargemaakt voor nog meer martelen. De weg naar beneden was vrij steil en de stop bij het meer en de hot springs was dan ook meer dan welkom. Het uitzicht en de omgeving is fantastisch en we zijn ook meerde malen gestopt voor een Canon moment. Wat wel jammer is, is alle plastic en troep die overal ligt, vooral rond de camping en lunch plekken.

Nadat we gezwommen hadden in het meer, lunch en een relax momentje was het moment gekomen voor het tweede stuk. En natuurlijk was dit weer een marteling. Gelukkig bereikten we ons kamp rond 14.00 uur dus hadden we veel tijd om onze benen rust te geven. En het beste was, op 2600 meter hoogte verkochten ze koekjes, chips, cola en chocolade. Je kan zelfs wodka kopen als je dit wil! De prijzen zijn uiteraard evenredig omhoog gegaan, maar het was het geld waard. Iedereen genoot van de zon, deed een dutje en ging zeer vroeg naar 'bed' aangezien dag 3 de kers op de taart zou moeten worden.. Op verschillende manieren.

DAG 3

Opstaan om 02.00 uur ’s ochtend is niet iets wat we heel leuk vinden. Opstaan om 02.00 uur 's ochtend voor een wandeling op een vulkaan is iets wat we nooit weer gaan doen. En zeker niet de Rinjani. Iedereen zegt dat het laatste gedeelte, een kilometer steil omhoog lopen door los zand en rotsen, het zwaarste is. Dit klonk ons al niet te bemoedigend in de oren, aangezien we al aan het martelen waren de eerste 2 dagen. Voordat je bij dit laatste stuk komt, is het echter ook al geen pretje. In het donker, met een lange lijn van mensen voor en achter je, met een zaklamp in de hand martelen, is niet iets wat boven op ons verlanglijstje staat. Soms wilden we gewoon languit gaan liggen en niet meer bewegen, maar het is koud dus je moet blijven bewegen. Helemaal die laatste kilometer! En waar doe je het voor? Een zonsopgang. Iets wat je elke dag kunt zien, maar nu boven op de top van een actieve vulkaan. Was het het martelen waard? Niet echt, we hebben wel mooiere zonsopgangen gezien eerlijk gezegd. Maar het gevoel om bovenaan de top van de wereld te staan, iets wat zoveel van je lichaam gevraagd heeft en er dan voor beloond worden, geeft je toch een goed gevoel.

Maar dan moet je ook weer naar beneden, en dan realiseer je je pas echt hoe enorm trots je kan zijn op jezelf. En het is goed dat je de weg omhoog niet bij daglicht gezien hebt, anders zou je er van afgezien hebben. Het is steil, het is smal en het is hoog! En het is niet alleen het stuk naar de tenten terug wat zwaar is, dit is het hele stuk terug naar beneden. Na 3 dagen konden we onze benen niet meer bewegen, onze tenen voelden alsof ze er bijna afvielen en alles deed gewoon zeer.
MAAR WE HEBBEN HET GEDAAN, WE HEBBEN DE RINJANI BEKLOMMEN. BUCKET LIST, CHECK!

een paar tips achteraf

• We raden je aan om een tour te boeken waarmee je de makkelijke weg omhoog gaat, en de sunrise dus op dag 2 doet. Je zult meer energie hebben wat dit zware stuk iets makkelijker maakt. Dag 3 zal alsnog zwaar zijn omdat je steile stukken naar beneden moet lopen, maar het is een mooiere wandeling dan op dag 1, dus je sluit je trip ook mooi af.
  • Boek niet de goedkoopste tour. Vraag naar de groepsgrootte en de dikte van de matrassen. Dit klinkt verwend maar 2 nachten op hele dunne, verstafte, yoga matjes slapen, waarbij je ieder klein steentje onder je voelt, is geen pretje.
  • Neem warme kleren mee! Je hebt warme sokken, een lange (warme) broek, een trui en een jas nodig. Niet alleen voor de klim naar de top bij zonsopkomst, maar ook voor de koude nachten.
  • Neem (blaar)pleisters mee.
  • Babywipes om je schoon te maken. Geloof ons, je zult blij zijn dat je ze meegenomen hebt. Een baby wipe ‘douche’ is heerlijk na een dag zweten en bedekt zijn onder stof en zand.
  • Neem mueslirepen of andere snacks mee. Je krijgt 3 maaltijden per dag maar dit was voor ons niet genoeg. En als je denkt dat je genoeg ingeslagen hebt, neem er 2 extra mee. Gewoon voor het geval dat :)
  • Neem een hoofdlamp mee, het maakt het omhoog lopen bij de sunrise trip een stuk makkelijker, net als wandelstokken. Klinkt als iets voor ouwe lullen maar het scheelt echt!

don't miss a thing

come with us to rinjani

Commentaren: 3
  • #3

Marije (maandag, 05 juni 2017 12:38)

Hoi Jade,

Sorry voor de late reactie, we waren even een paar dagen offline.

De naam van de organisatie weten we helaas niet meer. Er zitten echter zo onwijs veel boekingsbureautjes dat een beetje rondvragen en 'shoppen' zeker de moeite waard is en je ongetwijfeld een hele goede prijs kunt vinden.

Heel veel plezier en succes. Is na bijna 21 maanden reizen nog steeds 1 van de gaafste ervaringen. En zwaarste.. ;)

• #2

Jade (woensdag, 31 mei 2017 23:34)

He, mag ik je vragen met welke operatir dat jullie de tour hebben gemaakt? Wij gaan in Oktober ook naar Lombok en zouden heel graag dezelfde tour doen!

• #1

Familie Wilpshaar :) (zaterdag, 25 juni 2016 06:35)

Wauw klinkt super heftig!! Geeft achteraf vast een voldaan en trots gevoel... als je weer beneden bent!!