lake poso

Danau Poso is het derde grootste meer van Indonesië, na Lake Toba en Lake Singkarak welke beiden in Sumatra liggen. Het heeft de omvang van het IJsselmeer en ligt in Centraal Sulawesi.

Dana Poso is gesitueerd ten Noorden van het Tana Toraja gebied en ligt ingesloten tussen het stadje Pendolo in het zuiden, en Tentena in het noorden met verschillende kleinere gehuchten er tussen. Beide dorpen zelf zijn niet heel speciaal, maar een dag of 2 verblijven aan het meer is zeker aan te raden.

how did we get there

We zijn onze trip van 260 kilometer van Rantepao naar Pendolo gestart om 08.00 uur. Na een paar uur rijden over bochtige bergweggetjes, en een korte tussenstop in de haven van Palopo voor een drankje, kwamen we om 17.00 uur aan bij de National Cottages in Pendolo. Pendolo is niet veel meer dan een lange straat, dus veel meer dan een overnachtingsplek is het niet. Als je kan het redden naar Tentana, ongeveer 2,5 uur door naar het noorden, is dit een betere optie.

De volgende dag, na een korte zweetsessie met onze hardloopschoenen aan, en een verfrissende duik in het meer, zijn we om 10.00 uur vertrokken naar Tentana. Omdat de brug gesloten was, konden we niet de scenic west route nemen, dus zijn via de oostkant naar Tentana gereden, waar we om 12.30 uur aankwamen.

where to eat

In Pendolo heb je niet veel keuze qua eetgelegenheden. Het restaurant van onze accommodatie was gesloten dus we waren gedoemd bij de Warung aan de overkant te eten. Hier hebben ze niet veel keuze, en is het teveel moeite om te glimlachen, maar we hebben onze honger kunnen stillen.

Het restaurant bij onze accommodatie in Tentana was erg goed, dus we hadden geen enkele behoefte om onze magen elders te vullen. Het eten is zalig met een mix van Westerse en Indonesische gerechten zoals een kroket gevuld met noodles. Zalig!

where to sleep

In Pendolo hebben we overnacht in kleine bungalows aan het meer, bij National Cottages. Een mooi plekje maar wel aan de dure kant. Je betaalt 300.000 Rupiah maar dit is wel weer inclusief ontbijt, een heel goed ontbijt zelfs. Een nadeel aan deze plek, is dat ze hier een aap vasthouden in een te kleine kooi..

Dankzij onze chauffeur, zijn we in Tentana op een fantastische plek terechtgekomen: het Dolidi Ndana Resort, 5 kilometer buiten Tentana aan het meer. Dit is een zalige plek om te verblijven, met hangmatten en zonnebedden op de pier. En heerlijk eten. Het resort is onderdeel van een groter project, een weeshuis. Met het geld wat je betaald voor de bungalows en het restaurant, ondersteun je het weeshuis waar momenteel 20 kinderen wonen. De overnachtingsprijs is misschien iets aan de hoge kant voor backpackers (450.000 Rupiah) maar het is geld wat goed besteed wordt!

Kijk voor info over het resort op http://www.dolidi-ndano-towale.com/#/Resort

what to do

Ons oorspronkelijke plan was om naar het Lore Lindu National Park te gaan vanuit Tentana, maar door de aanwezigheid van terroristen in dit gebied op dit moment, hebben we dit maar overgeslagen. We wilden dit National Park bezoeken, om spookaapjes en neushoornvogels te zien, maar hopelijk krijgen we deze later in het Tangkoko Natural Reserve, vlakbij Manado, te zien.

PENDOLO
Omdat we Tentana niet in 1 dagen konden redden, hebben we overnacht in Pendolo. Zoals gezegd, is hier naast zwemmen in het meer, weinig te doen. Wij hebben wij aankomst om 17.00 uur wat biertjes gedronken, een hapje gegeten en zijn op tijd naar bed gegaan. De volgende morgen, ons realiserend dat het al weer even geleden was dat we een hardloopsessie gehad hebben, zijn we onze dag sportief begonnen. Rennend door het de zanderige straatjes van dit kleine 'dorpje', was het leuk om begroet te worden door de kleine kinderen hier.

TENTANA
Ons verblijf in Tentana was verrassend fijn en we wilden hier eigenlijk wel wat langer blijven. De bungalows waren perfect met een fantastisch uitzicht over de pier en het meer. De mensen die hier werken zijn ongelooflijk vriendelijk en het bezoeken van het weeshuis was erg indrukwekkend. De bungalows zijn onderdeel van een project, opgestart door Eef en Nel van Koningsveld die in 1993 voor het eerst in Tentana geweest zijn. Destijds hadden ze Herson als gids, en nadien is een warme vriendschap ontstaan. Nadien zijn ze vaker in Tentana geweest en het viel hen op in welke erbarmelijke omstandigheden de kinderen soms moesten leven. Hier wilden ze graag iets aan doen. Het resultaat is het Dolidi Ndanano Resort (wat 'mooie plek aan het meer' betekent), en het weeshuis waar ze momenteel 20 kinderen opvangen. Als je naar Sulawesi wilt om vrijwilligerswerk te doen, is dit zeker een mooie plek om heen te gaan.

Ons werd verteld dat 2 van de meiden uit het weeshuis graag stewardess willen worden. Maar de training van 3 maanden is duur en er was geen zekerheid of het ging lukken om deze meiden te kunnen laten starten met de training. Een moment waar we deelgenoot van mochten zijn, is dat Eef gebeld werd met de mededeling dat het mogelijk was voor de meiden om deel te namen aan de training, en dus hun droom waar konden gaan maken. Deze meiden hebben na de training een garantie op werk, en zijn symbolen van het succes van het weeshuis.

In Tentana hebben we, naast chillen op de pier, een bezoek gebracht aan de lokale markt waar ze de plaatselijke delicatesse, vleermuizen, verkopen.We hebben deze snack maar overgeslagen, wat waarschijnlijk wel begrijpelijk is als je de foto's ziet.. Ook hebben we een bezoek gebracht aan de Saluopo waterval, 15 kilometer buiten Tentana.

Helaas moesten we na 3 nachten vertrekken omdat we al tickets geboekt hadden voor de boot naar de Togian eilanden. Anders hadden we hier sowieso nog een tripje over het water gemaakt waarbij je o.a. een bezoek brengt aan kleine dorpjes welke niet bereikbaar zijn met de auto.

Kijk voor meer informatie over dit mooie project op http://www.stichtingdolidindano.com

don't miss a thing

come with us to lake poso