tomohon

Tomohon is een bergdorp in het noorden van Sulawesi, op ongeveer 25 kilometer van Manado. De stad heeft een koel bergklimaat en is heerlijk voor diegene die nog moet wennen aan de tropische hitte van Indonesië. De stad staat bekend om haar bloemen, vulkanen en macabere markt. Gladiolen en Dahlia’s worden verkocht op de markt, naast slangen, vleermuizen en honden..

how did we get there

Vanaf Kadidiri Beach op de Togian Islands, zijn we met een vissersbootje om 13.30 uur vertrokken naar het stadje Wakai. Vanaf hier vertrok de ferry naar Gorontalo omstreeks 17.00 uur waarna we om 06.00 uur de volgende ochtend aankwamen.

Op de ferry hebben we een 4 persoonshutje gehuurd, inclusief enkele kakkerlakken, voor 500.000 Rupiah. De kosten van de ferry zelf, 60.000 Rupiah p.p., komen hier nog overheen. Als je niet echt behoefte hebt aan een eigen hutje, kan je de nacht doorbrengen op de stoelen of houten planken. Om dit iets comfortabeler te maken, kan je een leren matje huren voor 10.000 Rupiah.

Jemi, onze chauffeur, stond al op ons te wachten in de haven van Gorontalo om ons 12 uur later af te zetten in Tomohon. Deze rit duurt normaliter ongeveer 9 uur, maar door autoproblemen, duurde het allemaal wat langer. Tijdens deze 3 uur wachttijd werden we lokale helden in het stadje en vooral de kinderen wilden erg graag met ons spelen en op de foto met ons.

where to eat

Het eten bij het Mountainview Resort and Spa in Tomohon is best goed, maar we wilden ook een keer ‘buiten de deur’ eten. Hiervoor zijn we naar Bali’s House gegaan. Een mooi uitziend restaurant in Balinese sfeer. Het personeel is vriendelijk en iedereen kwam tevoorschijn op het moment dat er een foto gemaakt werd met de blanke mensen die kwamen eten. Na het nemen van de foto’s, konden we genieten van onze cocktails, biertjes en eten. Eén tip: neem geen steak als je echte steak wilt. Je krijg een heel dun lapje vlees die niet echt naar steak smaakt. De chicken steak daarentegen is heerlijk.

where to sleep

We verbleven in een familie bungalow in het Mountainview Resort and Spa. Best een mooie plek maar de muren zijn flinterdun. Dit geldt niet alleen voor de binnenmuren, je kan de wekker van de buren namelijk duidelijk horen ’s ochtends. De prijs van de bungalow weten we niet meer maar je krijgt waar voor je geld. Let wel op, de eigenaren zijn Duits en iedere andere bezoeker idem dito.

** Je vindt ze op booking.com

what to do

We zijn onze dag op tijd begonnen met een wandeling/klim naar de Lokon vulkaan. Deze wandeling is ongeveer 2,5 kilometer omhoog (en dus ook weer 2,5 kilometer naar beneden) waarbij je het pad volgt waar de lava gestroomd heeft, en duurt ongeveer een uur. Het is geen makkelijk tocht omdat je over rotsen moet klimmen, door de modder glibbert en naar beneden rollende stenen moet ontwijken die zijn losgeraakt door je voorganger. Het uitzicht vanaf de top is mooi, maar niet spectaculair. Nu zijn wij een paar weken geleden nog naar Mount Bromo geweest, dus dit valt dan een beetje in het niet. Daarentegen, is het zeker een mooie trip om te ondernemen.

’s Middags zijn we naar de Tumimperas Waterfall geweest (45 meter hoog), waarbij je kan merken dat hier niet veel bezoekers komen terwijl je via de treden afdaalt. Het pad is overwoekert door de planten maar dat het maakt het misschien nog wel mooier om hier heen te gaan. We zijn ook naar Danau Linow (het driekleuren meer) geweest, maar vonden dit niet heel speciaal. Hetzelfde geldt voor de straat waar de houten huizen gefabriceerd worden.

Eén van de dingen waar Tomohon om bekend staat, is de markt. Deze hebben wij echter overgeslagen. Deze markt staat bekend om het verkopen van exotische dieren, waaronder vogels, apen, honden en slangen. Het verkopen (en vooral doden) van honden is hier heel normaal. Het doodknuppelen van een hond en hem daarna verbranden, is hier een dagelijkse bezigheid, maar niet iets wat wij wilden zien. Het is hier echter onderdeel van hun cultuur.