salkantay trekking & machu picchu

De Salkantay Trekking, met als eindpunt Machu Picchu, is een ervaring om nooit te vergeten. Marije was nogal huiverig voor deze trekking omdat er online veel geschreven staat over hoe zwaar het is en dat je echt wel heel fit moet zijn om het alle dagen vol te houden. En met de zware trekking naar de Rinjani vulkaan nog in het achterhoofd, leek de optie voor de Inca Jungle Trail verstandiger. Deze is fysiek minder zwaar en heeft wat leuke opties zoals ziplinen en raften. Echter werden we bij de eerste agency al aan het twijfelen gebracht. Nadat gezegd werd dat de Inca Jungle Trail eigenlijk alleen een optie voor kinderen is, was Marije om: we gaan de Salkantay Trekking doen!

Peru || Salkantay Trekking
Peru || Machu Picchu

de voorbereiding

Ter voorbereiding hebben we eerst een paar dagen in Cusco zelf doorgebracht om te wennen aan de hoogte. En deze dagen hebben we tevens benut om de nodige inkopen te doen. Op de markt hebben we hippe alpaca sokken, mismatchende truien, een hele warme deken, coca bladeren, pilletjes tegen hoogteziekte, snacks voor onderweg en jawel, wandelstokken gekocht! En op de pilletjes tegen hoogteziekte na, waren dit allen waanzinnig goede aankopen. Vooral de wandelstokken..

DAG 1
De dag begon om 04.30 uur. We werden opgepikt door onze gids en vertrokken lopend naar de bus wat het verzamelpunt was voor de groep. Een uur later vertrokken we en om 08.00 uur kwamen we aan bij een checkpoint waar we 10 Soles p.p. entree moesten betalen. Altijd grappig om te zien hoe de eerste verontwaardiging optreed bij mensen die dachten dat ze niks meer hoefden te betalen en niet eens extra geld mee hebben..

Dichtbij dit checkpoint hebben we ontbeten (optioneel voor 7 Soles). Hier werd ook alle bagage gewogen. Je mag 5 kilo p.p. aan de paarden meegeven en als je meer hebt, betaal je 20 Soles voor 3 kilo. De groepen werden ingedeeld en tot onze opluchting konden we constateren dat we niet de sjenkies van de groep zouden zijn. Gezamenlijk begonnen we aan deel 1 wat een makkelijke wandeling was. Tegen 13.00 uur arriveerden we op het eindpunt van de dag waar we onze eerste lunch nuttigden. Maar daarna werd het ietwat heftiger. Vanaf ons kamp zijn we omhoog geploeterd naar het aqua blauwe Humantay Lake. Dit lijkt aan de start een prima wandeling, maar dit bleek de eerste test van de hike. Uiteindelijk hebben we het samen met onze nieuwe vriend Carlos naar boven gered, waar we beloond werden met een waanzinnig mooi uitzicht over het meer met op de achtergrond besneeuwde bergtoppen. En als icing op de cake liepen we terug onder het genot van een prachtige paarse zonsondergang.

In totaal hebben we deze dag 12 kilometer gelopen, was ons hoogst bereikte punt op 4.100 meter en sliepen we op 3.900 meter.

DAG 2
Na de zware wandeling omhoog naar het meer, de onwijs koude nacht met max. 3 uur slaap, en het vooruitzicht dat de 2de dag de zwaarste dag zou worden, begon deze dag niet meteen met een glimlach. Maar na een prima en warm ontbijt kwam de glimlach weer tevoorschijn en waren we klaar voor dag 2. Als we geweten hadden wat deze dag voor ons in petto had.....

Het eerste uurtje was prima te doen en iedereen had praatjes en was aan het lachen. Gedurende de komende 3 uur waarbij we naar het hoogste punt probeerden te komen wat de Salkantay Crossing heet, sloeg het weer om en belandden we in een sneeuwstorm. Wat een verschrikking! En dan te bedenken dat dit Carlos zijn eerste kennismaking met sneeuw was. Gelukkig hadden we ponchos, warme kleren, genoeg doorzettingsvermogen en stokken om de top te bereiken. Halverwege de afdaling vanaf de top was de sneeuw verdwenen, kwam de zon tevoorschijn en onze lichamen ontdooiden en droogden weer een beetje op. Na 3 uur bergafwaarts lopen bereikten we onze lunchplek wat een zegen was!

Vanaf hier was het nog eens 3 uur lopen maar dit was gelukkig een stuk beter te doen. Het landschap veranderde hier van bergen in jungle. Bizar mooi. Bij ons onderkomen voor de nacht was er de mogelijkheid om een warme douche te nemen (uiteraard wel tegen betaling) en hier hebben we dankbaar gebruik van gemaakt.

In totaal hebben we deze dag 23 kilometer gelopen, was ons hoogst bereikte punt op 4.615 meter en sliepen we op 2.900 meter.

DAG 3
Met stramme benen en vermoeide lichamen maakten we ons klaar voor dag 3. Wetende dat we het zwaarste nu achter de rug hadden, zagen we deze dag zonnig tegemoet. En het was een prachtige dag. De uitzichten waren niet heel spectaculair maar de zon scheen, de hike was prima te doen en we liepen zelfs voorop!

Ons eindpunt van de dag was Santa Teresa vanwaar we met de bus naar de Hot Springs gingen (retour bus 15 Soles, entree 10 Soles). Zalig! Elke Soles waard. We konden even lekker alle viezigheid losweken en de spieren ontspannen in het warme water. Bij terugkomst in het kamp werd het eerste shotje Inca Tequila ge-at, waarna er nog vele volgden.. We hebben gedanst rond het kampvuur, biertjes gedronken met onze nieuwe vriend Carlos en hebben daarna heerlijk geslapen.

In totaal hebben we deze dag 12 kilometer gelopen. De hoogtes zijn verloren gegaan ergens tussen de shotjes Inca tequila. Hetzelfde geldt voor het beeldmateriaal van deze dag.

DAG 4
De volgende ochtend verscheen iedereen met een klein katertje aan het ontbijt waarbij het heerlijk is om te zien dat er altijd mensen zijn die er erger aan toe zijn dan jij. Vandaag stond het ziplinen op het program. Wellicht niet de meest handige activiteit met een kater maar we hadden al betaald dus niet gaan was geen optie. Wij waren de enige van onze groep die vooraf geboekt hadden en sloten daardoor aan bij een groep die de Inca Jungle Trail deed. En dit was een bevestiging dat we er goed aan gedaan hadden om de Salkantay Trekking te doen. We werden niet echt warm van de verhalen van de anderen.

Na een aantal ziplines bedwongen te hebben als Superman en zelfs een keer ondersteboven, sloten we met de lunch weer aan bij onze eigen groep in het gehucht Hydroelectric (start-eindpunt van de trein naar Aguas Caliente). Hier hebben we onze overbodige spullen achtergelaten (tegen betaling van iets van 10 of 20 Soles) en vertrokken we, uiteraard weer lopend, naar Aguas Caliente. Een totaal niet spannende wandeling langs de treinrails over oneffen paadjes met soms dikke losse keien. Lekker voor de enkels. De aankomst in Aguas Caliente, de bewoonde wereld, was dan ook fantastisch. Helemaal wetende dat we hier weer een warme douche konden nemen en weer in een echt bed zouden slapen.

DAG 5
Eindelijk! Dag 5 was Machu Picchu dag! Hetgeen waar we het allemaal voor gedaan hebben. En de laatste dag vroeg opstaan!

De wekker ging om 04.00 uur en met een ontbijtpakketje op zak verzamelden we ons bij de brug die toegang verschaft naar de wandeling omhoog naar Machu Picchu. Helaas waren we niet de enigen.. Met tientallen andere mensen begonnen we om 05.00 uur aan de never ending 1.800 treden die ons naar Machu Picchu zouden brengen. Na ongeveer een uur waren we eindelijk boven en waren we op tijd om de zonsopgang te bewonderen over deze bizar mooie en fantastisch indrukwekkende plek.

Machu Picchu is een van de zeven nieuwe wereldwonderen en is de derde uit deze reeks die we zien na de Taj Mahal en het beeldhouwwerk van Christus de Verlosser bij Rio.

We hebben hier uiteraard de nodige foto's gemaakt, genoten van het waanzinnige uitzicht, braaf geluisterd naar de uitleg van onze gids, rondgewandeld tussen de ruïnes en een stempel in ons paspoort gezet.

DAG 6
Normaal gesproken is dag 5 het einde van de trekking. Na het bezoek aan Machu Picchu zijn veel van onze groep weer teruggelopen naar Hydroelectric om vanaf daar met de bus terug te gaan naar Cusco. Een enkeling is vooraf zo slim geweest om de trein te boeken en werd deze 3 uur durende wandeling bespaart. Wij hadden er vooraf al voor gekozen om een extra nacht in Aguas Caliente te blijven zodat we ons niet hoefden te haasten bij Machu Picchu. Een wijs besluit, al zeggen we het zelf. Wij zijn op dag 6 lekker rustig op ons gemakje samen teruggelopen en vanaf Hydroelectric met de vooraf geregelde bus ongeveer in 6 uur terug gereden naar Cusco..